Resultaatgericht samenwerken is al gewoongoed bij De Woonplaats in Enschede. Voor gevelonderhoud van het woningbezit in Enschede en de Achterhoek, wordt langdurig samengewerkt met acht vaste partners. Met goede resultaten! “Vooropgesteld bezorgen we huurders meer woongenot. Daarnaast maken we het vastgoed toekomstbestendig, het onderhoud ervan voorspelbaar en beheersbaar, en de uitvoering efficiënter.” Maar hoe werk je resultaatgericht samen in coronatijd? Ook die uitdaging ga je samen aan. En dan merk je dat het juist werkt over je eigen schaduw heen te stappen. De Woonplaats, Lammertink Vastgoedzorg en De Variabele delen hun ervaringen.
Partners van De Woonplaats zijn:
René Schaap is toezichthouder planmatig onderhoud bij De Woonplaats. “De acht onderhoudsbedrijven zijn verantwoordelijk voor het gevelonderhoud van ons woningbezit. We werken samen met Gebr. Van der Geest schilder- en vastgoedonderhoud, Hemink Groep, Lammertink Vastgoedzorg, Palet Vastgoedonderhoud, SW Vastgoedverbetering, De Variabele, vdveenschilders en Wolters Vastgoedonderhoud. Elk onderhoudsbedrijf is in een gebied verantwoordelijk. We maken resultaatafspraken en delen kennis en kunde.”
Laurien Lammertink is projectmanager bij Lammertink Vastgoedzorg. “We werken per complex doordachte scenario’s uit voor het planmatige gevelonderhoud. Nu in coronatijd merken we juist dat je soms moet schuiven in de planning van bijvoorbeeld complexen met risicogroepen als bewoners. Dankzij de nauwe samenwerking met De Woonplaats hebben wij hier snel in kunnen schakelen.”
“We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid”, zegt voorman Laurens Slaghekke. Hij is namens Lammertink Vastgoedzorg dagelijks te vinden in het centrum van Enschede. “Wij zijn de ogen en oren van de wijk. We checken waar onderhoud nodig is, spreken met bewoners en weten wat er leeft. Belangrijk in coronatijd. We staan in directe verbinding met het wijkteam van De Woonplaats.”
Bob Jacobs, proceseigenaar bij De Variabele, deelt zijn ervaring. “Werkte je vroeger op basis van een bestek, heb je nu veel meer ruimte eigen expertise en knowhow te delen. Dat kan gaan over techniek, maar ook over de omgang en communicatie met huurders.”
We merken dat het in coronatijd nog belangrijker is bewoners te betrekken bij het onderhoudswerk. Laurens Slaghekke vertelt: “Ongeveer 2 weken voordat het werk start, informeren we huurders over de werkzaamheden. Kort voor de uitvoering neemt de voorman contact op met de bewoners. We maken helder hoe wij ons werk doen met het oog op ieders veiligheid. Overal en altijd werken we volgens de richtlijnen van het RIVM, op 1,5 meter afstand. We vragen ook bewoners die afstand te respecteren. We informeren naar de gezondheid. Merken we dat bewoners ondanks maatregelen toch bang zijn besmet te raken, schilderen we nu de dichte ramen en deuren. Later komen we terug om de sponningen te behandelen. Gebouwen waar zogenaamde 'risicogroepen' wonen, slaan we nu over. Die onderhouden we op een moment dat dat weer kan. Bij veel bewoners kunnen we gewoon over de vloer komen. Met de bewoners een bakkie doen kan tijdelijk niet. Tegelijk schaften in de keet kan ook niet met 1,5 meter afstand. We hebben mooi weer gehad, dus schaftten we veelal buiten.”
Medewerkers van alle samenwerkingspartners dragen dezelfde gele ‘1,5 meter afstand’ hesjes. Die zorgen voor een continue alertheid. Op de steigers en keten hangen bordjes met de RIVM-maatregelen. Het is belangrijk elkaar steeds te wijzen op ieders verantwoordelijkheid om ook samen de strijd tegen verspreiding van het virus aan te gaan. Maximaal twee vaklieden mogen samen in een auto. Er zijn extra auto’s gehuurd om iedereen op de werkplek te krijgen. In de schaftketen staan desinfectiemiddelen. Op grotere werken worden meer toiletvoorzieningen en schaftketen geplaatst die met regelmaat gereinigd worden.
“Dat we al jaren resultaatgericht samenwerken maakt dat ook in crisistijd de lijnen kort zijn en we elkaar vooruit kunnen helpen”, vervolgt Bob Jacobs. “Zo is ons corona-protocol gemaakt door één van de samenwerkingspartners. Dat hebben we gezamenlijk geadopteerd. Natuurlijk werken we met de nodige aanpassingen, maar het meeste werk gaat gewoon door.” De Woonplaats maakte al in het begin van de coronacrisis duidelijk mee te willen denken in oplossingen bij het mogelijk wegvallen van werk. “Continuïteit van onze samenwerkingspartners is belangrijk”, zegt René Schaap. “Het werk dat binnen de richtlijnen kan worden uitgevoerd moet doorgaan. Mogelijk kunnen we werk dat gepland staat voor 2021 naar voren halen.” Laurien Lammertink vindt dat een krachtig signaal. “Daarin zie je terug wat samenwerken oplevert. Er is een vertrouwensbasis en we hebben een gezamenlijk belang.”
Bezoekadres
De Blokmat 7Postadres
Postbus 31